Recensie: Subtiliteit en breekbaarheid in De Hallen Haarlem

Van 21 januari tot en met 7 mei 2017 zijn in De Hallen Haarlem solotentoonstellingen te zien van drie verschillende, eigentijdse kunstenaars. In de tentoonstellingen van Kasper Bosmans, Richard Tuttle en Evelyn Taocheng Wang zijn steeds dezelfde thema’s terug te vinden, namelijk tederheid, poëzie en esthetiek.

Richard Tuttle en breekbaarheid

Richard Tuttle (New Jersey, 1941) kreeg de uitnodiging om in de grote hal van het museum, met in het midden hoge oude pilaren, een kunstwerk te maken. Tuttle staat bekend om zijn minimalisme en zijn sensitieve kunstwerken. In de historische vleeshal haalt Tuttle het verleden van Haarlem naar het heden en andersom.

Zes werken van Richard Tuttle, die stuk voor stuk een eigen wil lijken te hebben.
Zes werken van Richard Tuttle, die stuk voor stuk een eigen wil lijken te hebben.

Met simpele materialen schept Tuttle een ware beleving tussen de stenen pilaren. Het is even wennen, deze minimalistische manier van vertellen, maar toch weten zijn werken voor zich te spreken. De sculpturen zijn zo kwetsbaar opgehangen en gedrapeerd dat ze hele echte gevoelens oproepen: die van kwetsbaarheid, sensualiteit en romantiek.

Toch vind ik het daadwerkelijke gevoel moeilijk in woorden uit te drukken. Als je als bezoeker in die grootse ruimte staat voel je de objecten oprecht spreken. Uw redacteur werd zelfs heel even emotioneel door die kwetsbaarheid, die zo herkenbaar voor de mens is.

Evelyn Taocheng Wang: tussen China en Nederland

“Allegory of Transience” is de eerste solotentoonstelling van de Amsterdamse kunstenares Evelyn Taocheng Wang (Chengdu, 1981). Wang kreeg, voordat ze naar Nederland verhuisde, een klassiek Chinese kunstscholing. Tijdens haar jeugd raakte ze gefascineerd door de Hollandse kunst.

Wang laat twee culturen met elkaar verweven in haar eerste solotentoonstelling.
Wang laat twee culturen met elkaar verweven in haar eerste solotentoonstelling.

Op een hele eigen manier geeft Wang in haar tentoonstelling de geschiedenis van Haarlem een plek. Ze laat Chinese vrijgezelle dames (“begijnen”) in haar werken door Nederlandse landschappen en plaatsen lopen en stipt daarbij enerzijds de overeenkomsten en anderzijds de verschillen tussen beide culturen aan.

Het goede aan haar werk is dat ze geen taboes uit de weg gaat. Ze stelt cliché’s rond de mannelijke blik aan de kaak door middel van videowerken. In het Frans Hals Museum is tot en met 20 augustus 2017 trouwens ook een videoreeks te zien, waarin ze een exotiserende blik op de Waddeneilanden werpt.

Vernieuwing door Kasper Bosmans

“Waar ken ik deze jonge Belg Kasper Bosmans (Lommel, 1990) ook alweer van?” dacht ik, toen ik het museum binnenliep. Toen wist ik het weer, vorig jaar had Bosmans een uitgebreide tentoonstelling in Witte de With, Rotterdam. En het jaar daarop dus in De Hallen.

Hoe abstract is het werk van Bosmans eigenlijk?

Kasper Bosmans is geïnteresseerd in volkskunst, symboliek en andere culturen. Dat is tenminste waar zijn werken aan doen denken. Bosmans gooit alle verwijzingen echter als een tovenaar in een pot en maakt er een soep van, waaruit een hele nieuwe invalshoek ontstaat. Directe verwijzingen zijn verdwenen, maar verwondering en fascinatie blijven uit de werken spreken.

Deze kunstenaar is een rijzende ster en dat is mijns inziens helemaal terecht. De werken kunnen op het eerste moment simpel en willekeurig lijken, maar die gedachten maken snel plaats voor een gevoel van herkenning, verwarring en samensmelting.

Alleen die esthetische opstelling al!

De Hallen Haarlem, een aanrader

De lopende tentoonstellingen in De Hallen Haarlem zijn zeker niet laagdrempelig. Vooral voor bezoekers die niet veel met moderne kunst hebben of er niet vaak mee in aanraking te komen. Toch is een bezoek aan De Hallen Haarlem de moeite waard. Laat u verwonderen door de kunstwerken en laat ze voor zichzelf spreken.

De solotentoonstellingen “Kasper Bosmans – The Words and Days (mud gezaaid, free range)”, “Evelyn Taocheng Wang – Solotentoonstelling: Allegory of Transience” en het werk van Richard Tuttle zijn te bezichtigen tot 7 mei 2017 in De Hallen Haarlem.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *